Strona Główna » Porady » Projektowanie nawierzchni z kostki brukowej wokół domu jednorodzinnego
Projektowanie nawierzchni z kostki brukowej wokół domu jednorodzinnego
Nawierzchnia wokół domu stanowi doskonałe tło dla architektury budynku. Ma za zadanie podkreślać jego cechy oraz spajać ze sobą elementy otoczenia, dlatego zapewne każdemu zależy, żeby dobrze się prezentowała. A do tego potrzebujemy odpowiednio zaprojektować przestrzeń, w tym układanie kostki brukowej na podjazd, planowanie alejki, miejsca do wypoczynku. Zaplanowanie nawierzchni wokół domu jednorodzinnego możemy zlecić projektantowi lub zrobić to samodzielnie. Zachęcamy również do przeczytania naszego poniższego poradnika. Pozwoli on zdobyć wiele ciekawych informacji przydatnych podczas „burzy mózgów”. Pamiętajcie, że lepiej brzmi pewne polskie powiedzenie przekształcone na „mądry Polak przed szkodą”.
Rozkładamy przestrzeń na „czynniki pierwsze”. Warto już na wstępnym etapie przemyśleć, w jaki sposób będziemy korzystać z terenu, który mamy do dyspozycji. Przedyskutujmy to z członkami rodziny, myślmy perspektywicznie. Zastanówmy się, w jaki sposób spędzamy lub będziemy spędzać czas ,znając swoje przyzwyczajenia oraz możliwości przekształcania przestrzeni w przyszłości. Działanie z nawet kilkuletnim wyprzedzeniem pozwoli zaoszczędzić na sporych wydatkach związanych choćby z dobudowaniem pomieszczenia na narzędzia. Inne przykłady: młode małżeństwo powinno już na tym etapie wziąć pod uwagę zbudowanie piaskownicy czy placu zabaw, a fani grillowania wyznaczyć na to specjalne miejsce.
2. Strefy wokół domu
Wyznaczamy na terenie wokół domu 4 strefy. Oczywiście może być ich więcej, w zależności od naszych potrzeb, ale podstawowe to: a. strefa rekreacyjna, b. strefa użytkowa, c. strefa reprezentacyjna, d. strefa komunikacyjna. Warto wyznaczyć odległości pomiędzy wymienionymi strefami – odgrywa to olbrzymie znaczenie przy doborze materiału dla zagospodarowania nawierzchni wokół domu. Główne strefy komunikacyjne należy rozrysować. Z ich połączenia wyłoni się pierwotny układ ścieżek, który później może być modyfikowany pod wybrany styl ogrodu, tarasu, otoczenia.
3. Projektowanie nawierzchni z kostki brukowej a ukształtowanie terenu
Dostosowujemy stworzony układ do ukształtowania terenu. Jeśli występują różnice w jego wysokości, należy zaplanować przekształcenie przestrzeni, którą mamy do dyspozycji. Pozwoli to m.in. na bezproblemowe układanie kostki brukowej lub płyt tarasowych. Wybieramy lub uzupełniamy ziemię w celu zredukowania nierówności czy usypania skarp. Ten etap będzie miał, podobnie jak w punkcie 2, wpływ na późniejszy wybór materiałów. Nawierzchnie o dużym formacie można układać na dobrze wyrównanym podłożu, natomiast do pokrycia obłych skarp czy ułożenia nieregularnych kształtów odpowiedni będzie mniejszy rozmiar elementów.
4. Wymiary i rozmiary
Mając wyznaczony przebieg i ukształtowanie nawierzchni wokół domu, przystępujemy do kolejnych czynności. Na tym etapie warto zająć się projektowaniem nawierzchni z uwzględnieniem wymiarów poszczególnych produktów. Należy określić rozmiar i przeznaczenie kostek brukowych/płyt na podjazd, wygląd i szerokość ścieżek, wymierzyć powierzchnię tarasu, przemyśleć rozmieszczenie donic i nasadzeń. Czeka nas zatem sporo pracy, bo nie polecamy pominąć żadnego fragmentu terenu.
5. Umiejscowienie i przeznaczenie podjazdu
Umiejscowienie podjazdu to niezwykle ważna część projektowania nawierzchni z kostki brukowej. Jest ono uzależnione m.in. od wielkości działki, lokalizacji domu i garażu. Trzeba koniecznie ustalić, dla ilu samochodów i pod jakie obciążenia będzie podjazd przeznaczony, czy są potrzebne dodatkowe miejsca postojowe dla gości, a także czy samochody będą miały wystarczająco przestrzeni do manewrowania pojazdem. Ze względu na okiełzanie przestrzeni wokół domu, koniecznie należy przeanalizować sposób otwierania bramy wjazdowej.
6. Długość nowoczesnego podjazdu
Wbrew pozorom kwestia, której zdecydowanie nie można zlekceważyć. Długość nowoczesnego podjazdu powinna wynosić przynajmniej 5 metrów, a szerokość 2,5 metra – na jeden samochód osobowy. Miejsca powinno być jednak na tyle dużo, aby móc swobodnie wysiąść z samochodu z torbą, obejść go, otworzyć bagażnik. Rodziny posiadające więcej niż trójkę dzieci jeżdżą vanami, które są dłuższe niż popularne w Polsce auta kompaktowe segmentów A, B, C, a nawet limuzyny klasy D. Większe komplikacje mogą wystąpić planując garaż i podjazd na potrzeby działalności gospodarczej. Część osób prowadzi małą firmę z wykorzystaniem pojazdu dostawczego. Na szczęście większość z nich posiada boczne drzwi przesuwne, ale niektórzy przedsiębiorcy używają palet, a to wymaga podjechania „paleciakiem” z tyłu auta. Projekt koniecznie powinien to uwzględnić.
7. Grubość nawierzchni na podjazd
Dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, czyli samochodów osobowych i większości dostawczych, grubość kostki brukowej na podjazd standardowo wynosi 6 cm. Dla cięższych aut, w tym również ciężarowych: 8, a nawet 10 cm. Pamiętajmy bowiem, że na podjazd okazjonalnie mogą wjeżdżać pojazdy cięższe np. przy wywozie szamba lub dostawie sprzętu czy mebli. Z tego względu ważne jest wybranie odpowiedniej grubości i, o czym trzeba koniecznie pamiętać, wykonanie wytrzymałej podbudowy. Konieczne trzeba uwzględnić 1-2% spadku podjazdu w celu umożliwienia spływu wody.
8. Brama wjazdowa
Jeśli decydujemy się na bramę przesuwną, kierunek jej otwierania zależy od szerokości działki. Przestrzeń musi być większa od sumy szerokości wjazdu oraz długości przeciwwagi bramy (30-40% długości skrzydła). Dlatego sugerujemy, by brama była otwierana na stronę przeciwną od furtki wejściowej, co nie zawsze jest możliwe na mniejszych posesjach. By prawidłowo funkcjonowała brama rozwierana, otwierana do środka działki, podjazd musi być płaski i szeroki przynajmniej na długość skrzydła. Należy do tego doliczyć szerokość przejścia wiodącego z podjazdu do budynku, umożliwiającą swobodne poruszanie się, tj. minimum 80-100 cm. Pamiętajmy, że czasami będziemy nieśli zakupy lub inne rzeczy do domu.
9. Szerokość ciągów komunikacyjnych wokół domu
Wspomniana minimalna szerokość 80-100 cm powinna być zastosowana również w niemal wszystkich ciągach komunikacyjnych. Czyli alejkach ogrodowych, na drodze łączącej wejście do domu z tarasem itp. Projektując nawierzchnię wokół domu, polecamy zwrócić uwagę na jeszcze jeden istotny aspekt – wizualny. Im więcej przestrzeni mamy do zagospodarowania, tym ścieżka powinna być szersza. Dlaczego? Będzie sprawiała wrażenie bardziej reprezentacyjnej, a i sam teren zyska na wyglądzie.
10. Kolor nawierzchni
Ostatni etap projektowania nawierzchni z kostki brukowej to wybranie koloru materiałów. Nawierzchnia nie powinna wybijać na pierwszy plan, ma być dopełnieniem budynku i pasować do jego architektury, dlatego pamiętajmy o konsekwencji w doborze materiałów i stosowanych barw. Unikajmy łączenia wielu rodzajów materiałów, a jeśli się na to decydujemy, zachowajmy wspólną kolorystykę. Najlepiej, gdy meble ogrodowe i elementy małej architektury, takie jak: altany, pergole i ogrodzenia, będą utrzymane w jednym kolorze, który będzie powielony także w nawierzchni. Planując układanie kostki brukowej i innych elementów wokół domu, wybierzmy zatem jeden kolor wiodący i maksymalnie dwa uzupełniające, np. na zasadzie kontrastu, do zastosowania w dodatkach typu oporniki, palisady, murki czy donice.
Nasza strona wykorzystuje absolutnie niezbędne cookies i podobne do nich technologie do obsługi użytkowników i świadczenia im spersonalizowanych usług. Używamy również cookies opcjonalnych dla potrzeb dalszej personalizacji i podnoszenia jakości obsługi użytkowników, prowadzenia badań analitycznych – na przykład liczenia odwiedzin i źródeł ruchu sieciowego – umieszczania reklam i kontaktowania się z osobami trzecimi.
Klikając pole „Akceptuj cookies opcjonalne” użytkownik zgadza się na umieszczanie przez nas tych plików na swoim urządzeniu. Użytkownik może zarządzać ustawieniami cookies lub wycofać zgodę na cookies opcjonalne w dowolnym momencie, klikając link „Dostosuj cookies”. Wybór pewnych preferencji może oznaczać brak możliwości wykorzystania wszystkich funkcjonalności strony lub personalizacji obsługi.