kostka brukowa

Kostka brukowa na podjazd – jak wybrać?

Odpowiednio dobrana kostka na podjazd pozwoli użytkować ją przez wiele lat, zakładając oczywiście właściwe położenie, a następnie odpowiednią konserwację. To oczywista oczywistość. Od razu pojawia się jednak pytanie, jak dokonać wyboru właściwego produktu? Spieszymy z odpowiedzią.
Przed zakupem kostki brukowej na podjazd należy przemyśleć przede wszystkim dwie kwestie: funkcjonalność i estetykę. Przez funkcjonalność rozumiemy: • przeznaczenie nawierzchni, • rozmiar kostki, • sposób wykończenia. Jeśli chodzi o estetykę, warto z kolei przeanalizować: • rodzaj i kształt kostki, • kolorystykę, • sposób ułożenia.

Grubość kostki na podjazd

Wybór grubości kostki na podjazd jest uzależniony głównie od rodzaju aut, które po niej mają jeździć. Dla samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej (d.m.c.) do 3,5 tony wystarczy kostka o grubości 6 cm (nawet jeśli są to tzw. lekkie dostawczaki). Nieco cięższe środki transportu wymagają zastosowania produktów o grubości 8 cm. Jeżeli natomiast wykonujemy podjazd przeznaczony dla dużych aut ciężarowych, zestawów ciągnik + naczepa itp., najlepsza będzie kostka o grubości 10-12 cm. Oprócz dobrania prawidłowej grubości, należy również pamiętać o dostosowaniu produktów do rodzaju gruntu i wykonaniu odpowiedniej podbudowy. Dlatego proponujemy porozmawiać o tym z ekipą budowlaną jeszcze przed rozpoczęciem działań i potem wymagać odpowiednich efektów.

Rozmiar kostki na podjazd

Jak to mawiają w znanym spocie reklamowym - wielkość ma znaczenie. W przypadku kostek zależy ona niestety nie tylko od naszych preferencji i gustów wizualnych. Najważniejszą rolę odgrywa ukształtowanie terenu podjazdu. Jeżeli ma on duży spadek, lepiej sprawdzi się kostka brukowa o małych elementach, z których łatwiej wykonać zaokrąglone spady. Płyty wielkogabarytowe mogą za to zostać zastosowane przy realizacji na dobrze przygotowanym i wyrównanym gruncie, aby uniknąć powstania nierówności. kostka na podjazd

Krawędzie kostki

Wbrew pozorom bardzo ważnym kryterium doboru kostki do podjazdu jest sposób wykończenia krawędzi. Można znaleźć produkty o ukośnie ściętych krawędziach z tzw. fazą lub bez niej. Fazowanie zapobiega obijaniu się brzegów kostki o siebie. Typową cechę kostek fazowanych stanowi z kolei wyczuwalne łączenie elementów podczas poruszania się po podjeździe autem oraz słabsza redukcja hałasu. Przy kostkach bezfazowych szczeliny pomiędzy elementami są minimalne, przez co często prezentują się bardziej estetycznie. Niestety, nie ma nic "za darmo" - ładny wygląd "kosztuje", a cenę stanowi zmniejszona wytrzymałość podczas montażu i eksploatacji. Ten rodzaj kostki znajdzie zastosowanie przede wszystkim przy planowaniu długich podjazdów, na których rowki w łączeniach krawędzi będą przeszkadzały podczas wjazdu oraz tam, gdzie estetyka odgrywa kluczową rolę.

Wygląd kostki

Standardowo rozróżniamy kostki brukowe o gładkiej lub strukturalnej powierzchni, różnych rodzajach krawędzi, rozmaitych kształtach i kolorach. Podjazd pełni przede wszystkim funkcję użytkową, ale również reprezentacyjną, stanowiąc niejako przedłużenie domu. Dlatego wszystkie powyższe cechy kostki na podjazd muszą być dostosowane do stylu budynku, zachowując spójność z innymi elementami otoczenia, takimi jak ogrodzenie czy mała architektura. Przy doborze koloru kostki na podjazd, poza aspektem estetycznym, istotna jest strona praktyczna. Kolory jednolite: biel, jasne szarości, grafit dobrze komponują się z nowoczesnymi założeniami, jednak zabrudzenia będą na nich bardziej widoczne. Z tego względu produkty w tzw. monokolorach (jednolite kolory) wymagają częstszej konserwacji i to pomimo zabezpieczenia ich w procesie produkcyjnym. Podobna niedogodność powstaje podczas zakupów barw jasnych, na których wszelkie plamy po oleju, smaru czy ślady błota będą się bardzo odznaczały. Z drugiej strony, kolory bardzo ciemne mogą z czasem blaknąć i stracić na swojej intensywności. Alternatywą znacznie niwelującą problem zabrudzenia są melanże, dobrze maskujące brud poprzez zmieszanie ze sobą różnych odcieni.

Sposób ułożenia kostki

I jeszcze ciekawostka, bo pewnie nie każdy sobie z tego zdaje sprawę. Na wygląd kostki wpływa również sposób jej ułożenia. Większość produktów dostępnych w sprzedaży oferowana jest w zestawach elementów o różnej wielkości, pozwalających na tworzenie ciekawych aranżacji bazowych. Można jednak także układać kompozycje z kilku rodzajów kostki. Jeden z nich warto potraktować jako główny, a pozostałe będą pełnić funkcję wypełnienia i uzupełnienia, np. na obrzeżach. Zaprojektowany i potem wykonany wzór ułożenia, będzie podkreślał architekturę budynku oraz wyznaczał strefy nawierzchni.